06-11-09 11:27

Acte d'inauguració de l'exposició sobre Astronomia a l'espai del Fons Històric de la Biblioteca de Física i Química

El dia 15 d’octubre de 2009 fou inaugurada l’exposició bibliogràfica sobre Astronomia  a l'Aula Magna 'Enric Casassas' de les Facultats de Física i Química de la Universitat de Barcelona.

L’exposició, que porta per títol '1609-2009: Una nova manera de mirar el cel', tindrà en aquesta edició dues seus, la Biblioteca de Lletres i la Biblioteca de Física i Química. A la seu de Lletres s'hi exposaran fins al 15 de novembre llibres d'astronomia del segle XVI i XVII procedents de la Biblioteca de Reserva. Aquestes obres s’exposen en tres vitrines, una amb obres abans de Copèrnic, una altra sobre el model copernicà de l’univers i finalment una d'específica amb exemplars de Galileo Galilei. Una de les obres més antigues que es podran veure és un exemplar de l’'Almagest' de Ptolomeo de l’any 1528.

Entre les obres exposades del fons antic de la Universitat de Barcelona, també es podrà veure l’obra de Galilei, 'Sidereus Nuncius' (El missatger sideral) de l’any 1610, on l’astrònom explica les seves primeres observacions, com ara les muntanyes de la lluna, el descobriment dels quatre satèl.lits principals de Júpiter, les fases de Venus o l’estranya observació de Saturn.

L’acte fou iniciativa de la Comissió d’Usuaris de la Biblioteca, i va ser patrocinat per la Facultat de Física, la Facultat de Química, la Societat Catalana de Física i la Societat Catalana de Química. La preparació d’aquesta exposició temporal i també l’acte d’inauguració estigué a càrrec de la Comissió Específica per a la Mostra del Fons Històric, el personal de la Biblioteca de Física i Química i el Departament d’Astronomia.

L’acte d'inauguració fou presidit per la Dra. Carina Rey, Delegada del Rector com a coordinadora dels Sistemes d'Informació i Documentació, que l’obrí. A continuació el Dr. Joan Àngel Padró, en nom dels degans de les Facultats esmentades, prengué la paraula i feu un breu parlament sobre l’idoneïtat d’actes com aquest en el sí de la Biblioteca aprofitant, enguany que és l’Any Internacional de l’Astronomia, per commemorar que fa exactament 400 anys que Galileu va mirar per primer cop el cel amb un telescopi, revolucionant completament el nostre concepte d’univers. Seguidament la Dra. Elisabeth Bosch, Presidenta de la Comissió d’Usuaris de la Biblioteca de Física i Química (BFQ), parlà de la importància d’aquesta iniciativa, que va començar fa ja quatre anys i que continua amb aquesta mostra bibliogràfica.

A continuació el Dr. Manuel Sanromà, director de la Càtedra Ciència i Humanisme de la Universitat Rovira i Virgili pronuncià la conferència 'La Revolució galileana: telescopis i llibres'.

La Dra. Rey clogué aquesta primera part de l’acte tot ressaltant la importància d’iniciatives com aquesta en el sí del CRAI i va convidar als assistents a passar a la Biblioteca, on es va procedir a tallar la cinta d’inauguració i s’oferí un petit refrigeri.

L’assistència a l’acte fou d’un centenar de persones.

Consulteu els documents: Parlament de la Presidenta de la Comissió d’usuaris | Presentació en PPT del Dr. Sanromà

I les fotografies de l’acte: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 i 13 (per cortesia del Dr. J. Guiteras)