29-11-13 12:55

Acte d'inauguració de l'exposició "L'àtom de Bohr: 100 anys en òrbita"

El CRAI Biblioteca de Física i Química presenta una exposició  bibliogràfica sobre Niels Bohr i el seu model atòmic formulat ara fa cent anys.

Aquest físic danès ha estat un dels científics més influents del segle XX. El seu prestigi era tant gran que entre els seus col.legues l'anomenaven "el Papa". L'any 1921 creà l'Institut Niels Bohr a Copenhaguen, centre  que va contribuir de manera decisiva a disseminar la fama del seu creador i primer director a l' utilitzar-se durant dècades com a centre internacional d'investigació i intercanvi d'idees entre els prestigiosos físics que contínuament el visitaven. L'any 1913 va publicar tres treballs (mostrats a l'exposició de  la Biblioteca) coneguts com "la trilogia", en els que assentava les bases teòriques per l'explicació dels espectres atòmics. Va introduir un model en el que els electrons orbiten al voltant del nucli atòmic segons un esquema planetari regit en gran mesura per lleis alienes a les de la física clàssica, ja que introduïen nous supòsits de naturalesa quàntica.

Per la introducció i desenvolupament d'aquestes idees, Bohr va rebre el premi Nobel de Física l'any 1922. Posteriorment contribuí decisivament en el desenvolupament de la Mecànica Quàntica, especialment pel que fa a la interpretació del seu formalisme matemàtic. A més, cal destacar de forma especial les seves aportacions a la Física Nuclear en la dècada dels anys trenta del segle XX. Al llarg de la seva vida va estar molt relacionat amb el premi Nobel, no tan sols el va rebre ell sinó que també el seu pare va estar nominat pel de Medicina i Fisiologia i a més, el seu fill Aage Bohr va rebre el premi Nobel de Física l'any 1975 per les seves investigacions en Física Nuclear.

La figura de Bohr quedaria incompleta sinó es fes referència al seus variats interessos fora del marc científic, des del purament esportiu, com a jugador de futbol en equips universitaris fins al filosòfic, essent entusiasta seguidor de Kierkegard. Col.laborà en  el projecte Manhattan (1), i més tard va mostrar el seu interès per aconseguir que la investigació nuclear fos  controlada  i compartida, especialment pel que fa referencia  a la construcció d'armament nuclear.

La mostra va ser inaugurada el dimecres 13 de novembre en un acte a l'Aula magna Enric Casassas i  va estar presidit per Carina Rey, delegada del rector com a comissionada per als Sistemes d'Informació i Documentació de la UB, i hi van intervenir Atilà Herms, degà de la Facultat de Física; Pere Ll. Cabot, degà de la Facultat de Química, i Elisabet Bosch, presidenta de la Comissió d'Usuaris del CRAI Biblioteca de Física i Química.

En el mateix acte es va representar una obra de teatre, escrita per a l'ocasió pel Dr. Enric Pérez Canals, professor de la Facultat de Física i representada per estudiants i professors de la mateixa Facultat. L'obra, anomenada El Somriure de la Lluna, és una peça breu en tres actes inspirada en el diàleg Bohr-Einstein sobre la interpretació de la Mecànica Quàntica, i centrada en el paper que hi va jugar el físic vienès Paul Ehrenfest. Amic íntim d'Albert Einstein i Niels Bohr, Ehrenfest és considerat per molts l'iniciador i mediador en el debat entre aquests dos físics. En aquesta dramatització imaginada (però versemblant) de situacions viscudes per personatges reals, s'ha tractat de fer reviure alguna de les qüestions que originàriament van debatre els físics involucrats en el naixement de la teoria quàntica, intentant no caure en academicismes ni anecdotaris.

L'exposició ha estat organitzada com sempre per una subcomissió d'usuaris del CRAI Biblioteca de Física i Química de la UB formada per professors i personal del centre i es podrà visitar durant tot el curs 2013-2014.

Consulteu els documents:  Parlament de la Dra. Elisabet Bosch de la comissió d'usuaris  |  Enllaç a UB-TV (obra de teatre)

i les fotografies de l'acte: