24-11-11 16:57

Acte d'inauguració de l'exposició sobre Utillatge químic a l'espai del Fons Històric de la Biblioteca de Física i Química

En el marc de l’Any Internacional de la Química, la Biblioteca de Física i Química de la UB dedica la mostra bibliogràfica anual del fons històric a aquesta disciplina. L’exposició inaugurada el passat 5 d'octubre a L'Aula Magna Enric Casassas , porta per títol «L’utillatge químic en llibres i catàlegs» i inclou un recull d’estris d’època. L'acte fou presidit per la Dra. Carina Rey i la conferència inaugural va anar  a càrrec del professor Antonio García-Belmar, de la Universitat d’Alacant, i es titula «Papel y vidrio. Representación, demostración y manipulación experimental en el aprendizaje de la química».

L’exposició, que es pot visitar durant tot el curs 2011-2012, presenta una mostra d’il·lustracions aparegudes en manuals de química sobre aparells i la manera d’utilitzar-los, i també sobre les maneres de representar els canvis de color associats a reaccions químiques. També hi ha altres il·lustracions de manuals especialitzats en disseny de laboratoris i utillatge.

Segons Santiago Álvarez, catedràtic del Departament de Química Inorgànica de la UB i comissari de l’exposició, juntament amb el professor del mateix Departament Miquel Seco, «els dos plats principals» són la mostra de llibres antics i la de catàlegs comercials. Entre els primers, destaquen els volums dedicats a la metal·lúrgia i la mineria de Biringuccio Vanuccio i Georgius Agricola, publicats a mitjans del segle XVI, que ofereixen descripcions gràfiques detallades de laboratoris amb els seus estris, o també els cursos de química pioners de l’alquimista Nicasius le Fevre (1669) i del protoquímic Nicolas Lémery, en l’edició del 1724. Aquest últim va ser el manual de referència a tot Europa a través de les edicions en diverses llengües que es van publicar durant més de vuitanta anys a partir de la primera edició, del 1675.

Pel que fa als catàlegs, tradicionalment considerats com a material que s'acaba llençant, aquesta exposició en vol reivindicar el valor com a fons documental de l’evolució dels estris de laboratori i del teixit de fabricants i distribuïdors, que han tingut un paper gens menyspreable en el desenvolupament de la química. Els seus continguts gràfics els fan dignes de conservació i d’estudi, encara que hagin perdut vigència com a catàlegs comercials. La mostra també dedica una secció a les obres literàries que fan referència a laboratoris químics, i que inclou autors com ara Chaucer, Goethe, Balzac, Dumas, Poe, Andersen, Conan Doyle, García Márquez o Sampedro.

Entre els estris de laboratori que acompanyen la mostra de llibres, n’hi ha que s’empraven per generar corrents de gasos al laboratori, com ara els flascons rentadors de Woulfe o l’aparell de Kipp; d’altres són per mesurar la temperatura, com ara el termòmetre de Beckman, que podia precisar fins a la centèsima de grau. També n’hi ha per a les diverses modalitats de destil·lació, com el matràs de Claisen o una varietat de condensadors, o peces tradicionals emprades per escalfar, com ara becs de Bunsen, de Mecker o Teclu, així com antics banys de Maria.

Consulteu els documents: Parlament del Dr. santiago Alvarez de la Comissió d’usuaris  |  Presentació del Dr. García Belmar.

i les fotografies de l’acte: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10.

Vegeu també el vídeo reportatge produït per Audiovisuals UB.